Proč je hypotéka bez dokládání příjmů tak často propagovaná

Podobně jako u jiných produktů, i u hypotéky se často používají reklamy, a to nejen ty televizní. Určité typy jsou pak propagovány více než jiné. K tomu může být samozřejmě mnoho důvodů, avšak tím hlavním bývá zvýšení zisku poskytovatele.

Proto se můžeme ptát, proč je například tak často v reklamách prosazován určitý typ, zatímco o jiném téměř neuslyšíme. Často je to proto, že ona firma chce, aby si zákazníci žádali právě ten daný produkt, často i proto, že jim z něj plyne vyšší zisk.

schválení hypotéky

Dobrým příkladem je zde hypotéka bez dokládání příjmů. Pokud v reklamě zaslechneme, že hypotéku dostane každý, pak jde s největší pravděpodobností právě o tento typ. A je pravdou, že je výhodný proto, že je dostupný široké škále klientů. To samozřejmě znamená více zákazníků, a tedy i vyšší zisky. To však není jediný důvod, proč je pro poskytovatele tento typ výhodný.

Často jsou u něj také vyšší úroky i poplatky, nemluvě o sankcích například za neplacení. Je to samozřejmě proto, že klienti, pokud skutečně hypotéku chtějí, často nemají jinou možnost, než na tyto podmínky přistoupit – jiná jim totiž nebude schválena, neboť mají příliš nízký příjem.

předávání klíčů od nového domu

Můžeme se samozřejmě ptát, proč právě tato hypotéka, když je zde poměrně velké riziko, že klient bude mít problémy se splácením. Nebylo by lepší propagovat takovou, kde je návratnost půjčených peněz přeci jen jistější?

Nikoliv, a to právě z výše uvedeného důvodu. Sankce za neplacení jsou zde totiž poměrně vysoké. To znamená, že pokud se dlužník opozdí několikrát se splácením, poskytovatel na tom vydělá. V případě, že nebude platit vůbec, může dojít až k exekuci, kde své peníze dostanou stejně.

Je tedy vidět, že tento typ je skutečně výhodný – jen ne pro klienta. Je tedy dobré být si všech těchto rizik vědom, než podepíšeme smlouvu. Nejenže se tak vyhneme pozdějším nepříjemným překvapením, ale také budeme mít jistotu, že druhá strana hraje fér. A to je rozhodně důležité.